DISCLAIMER: Any articles or comments or pictures are on writers individual capacity as to be taking part in DISCUSSION & ONLINE COMMUNITIY LEARNING purposes ONLY.
SPM 2017: Semua warga SMKPJ mengucapkan selamat berusaha buat semua calon SPM 2017. Jangan putus asa dan teruskan usaha untuk berjaya. #kipidap

KUALA LUMPUR 6 Ogos

Dua lagi kematian membabitkan wabak selesema babi atau influenza A(H1N1) dilaporkan menjadikan angka korban akibat pandemik itu meningkat kepada 14 orang di seluruh negara.

Dua kematian terbaru itu ialah masing-masing satu kes di Pahang dan Putrajaya hari ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican berkata, kematian ke-13 itu melibatkan seorang kanak-kanak lelaki berusia enam tahun yang telah mengalami gejala demam, sakit tekak dan selesema pada 24 Julai lalu.

"Kanak-kanak itu telah mendapat rawatan di klinik swasta. Dia kemudian mengadu mengalami sesak nafas dan dimasukkan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan pada 31 Julai," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata, kanak-kanak itu kemudiannya disahkan menghidap H1N1 pada 2 Ogos lalu dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) hospital tersebut sehari selepas itu.

"Bagaimanapun, dia disahkan meninggal dunia pada jam 12.45 tengah hari semalam," katanya.

Sementara kes kematian ke-14 pula melibatkan seorang pesara lelaki berusia 57 tahun yang menghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi.

Beliau berkata, lelaki berkenaan telah dimasukkan ke ICU Hospital Putrajaya kelmarin setelah mengalami demam, batuk dan sesak nafas.

Lelaki itu yang kemudiannya disahkan dijangkiti H1N1 bagaimanapun disahkan meninggal dunia semalam akibat jangkitan itu.

Dalam pada itu, Mohd. Ismail berkata, terdapat 16 kes baru H1N1 yang dilaporkan hari ini dan kesemuanya berpunca daripada jangkitan tempatan.

Angka itu menjadikan jumlah terkumpul kes H1N1 sehingga kini adalah sebanyak 1,492 dengan 14 kes kematian sehingga setakat ini.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin

Countdown To PMR

Countdown To SPM