DISCLAIMER: Any articles or comments or pictures are on writers individual capacity as to be taking part in DISCUSSION & ONLINE COMMUNITIY LEARNING purposes ONLY.
SPM 2017: Semua warga SMKPJ mengucapkan selamat berusaha buat semua calon SPM 2017. Jangan putus asa dan teruskan usaha untuk berjaya. #kipidap
Tuesday, August 4, 2009

Berita Semasa

Peniaga pasar tani terkejut anak terima Anugerah Pelajaran Diraja





PUTRAJAYA 2 Ogos - Dua peniaga pasar tani dari Kluang, Johor, terkejut apabila anak mereka, Nurul Khairunissa Esman, 23, diumumkan sebagai penerima Anugerah Pelajaran Diraja pada majlis Konvokesyen Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) di sini semalam.

Md. Sahad Ahmad, 58, dan isterinya, Suriah Abas, 42, sebelum ini tidak diberitahu oleh anaknya mengenai penerimaan anugerah itu.

''Nurul cuma menjemput kami untuk menghadiri majlis konvokesyen di Putrajaya dan tidak memberitahu bahawa dia akan menerima anugerah.

''Saya dan isteri terkejut apabila Nurul diumumkan sebagai penerima Anugerah Pelajaran Diraja, kami amat gembira dengan kejayaan itu,'' kata Md. Sahad ketika ditemui selepas menghadiri majlis Konvokesyen USIM di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini semalam.

Nurul Khairunissa berjaya menamatkan pengajian Sarjana Muda Pentadbiran Muamalat dengan purata nilai gred kumulatif (PGNK) 3.95 dan memasuki Senarai Dekan pada setiap semester.

Dia sengaja merahsiakan kejayaan itu daripada ibu bapanya kerana mahu merancang satu kejutan untuk mereka.

Menurutnya, penerimaan Anugerah Pelajaran Diraja amat bermakna kerana dia berjaya menyempurnakan pesanan terakhir arwah ayah kandungnya.

''Anugerah ini amat bermakna kepada saya kerana antara pesanan terakhir arwah ayah ialah dia mahu saya belajar sehingga ke peringkat tertinggi yang mampu.

''Ayah meninggal dunia semasa saya belajar dalam darjah tiga,'' katanya.

Nurul Khairunissa memberitahu, dia akan mencari kerja dan menimba pengalaman sebelum meneruskan pelajaran pada tahap yang lebih tinggi.

''Saya ingin memberi laluan kepada adik-adik lain yang juga mahu melanjutkan pengajian ke peringkat universiti,'' katanya.

Sementara itu, Ahmad Tarmizi Mahmud dari Dungun, Terengganu, yang mengikuti pengajian Sarjana Muda Fiqh dan Fatwa juga dipilih sebagai pemegang Anugerah Pelajaran Diraja USIM.

Seorang pelajar orang kurang upaya (OKU), Muhamad Al Hafis Zakaria yang mengikuti pengajian Sarjana Muda Komunikasi juga berjaya mencuri tumpuan apabila kekurangan fizikal tidak menghalangnya untuk menerima ijazah.

''Saya sebelum ini telah menjalani latihan praktikal di stesen televisyen tempatan dan bercita-cita untuk bekerja dalam bidang penyiaran,'' katanya.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin

Countdown To PMR

Countdown To SPM